Nyt on kyllä teknologia menny semmosia haarahyppyjä eteenpäin ettei mitään järkeä, huh huh! Tähän mennessä styrkkareiden mallintavaa maailmaa on hallinnut Kemper, ja viimeisimpänä rautaversiona Neural DSP. Kummastakaan ei henk koht käyttökokemusta, mutta varsinkin Kemperin asema on jo suht legendaarisilla leveleillä. Tosin teknologialla on ikää jo jonkin verran Kemper-landiassa, Neural DSP on aika tuoretta rautaa. Ja kummankin hintaluokka siellä lähemmäs 2000€, joten kyllähän tohon kustannukseen pitää jo jotain laatua saadakin. Kemperistä ei ole olemassa softaversiota, Neural DSP:stä löytyy ilmeisesti yksittäisten vahvistimien softaversiota plugarimuodossa.
Reilu viikko sitten julkaistu IK Multimedian TONEX on tällä hetkellä vain plugarimuodossa, mutta omiin käyttötarkoituksiin just se ainoa oikea mikä on uupunut työkaluarsenaalista. Pitkäaikainen haave saada oma VOX virtuaaliseen formaattiin on nyt todella lähellä, ja ainoana miinuksena (tällä hetkellä) on ettei tremoloa ilmeisesti saa mallinnettua eli capturoitua tai-mitä-termiä-haluaakaan-käyttää: vain ”suora” eli staattinen soundi mahdollista. Staattinen ehkä vähän väärä termi, soundi voi olla puhdas tai särösoundi. Puhdasta soundia kuitenkin haetaan, ja ensimmäisessä testipenkissä oli vahvarina Urkkibändin kitaristi-Sakun Vox AC10C1. Tallennusvermeinä:
- Audient iD14
- Radial ProRMP
- GAP Pre73 (Low-Z tilassa)
- Neumann TLM-103
- Slate ML-2
- Audient ASP800 (DI-kitaran input)
Neumann oli ekaa kertaa käytössä, ja ei voi kuin todeta että soundi on kuin eri maailmasta verrattuna halvempiin mikkeihin.. Alakerran voima ja eheys, muutenkin semmoinen ”record”-soundi heti kättelyssä. Etuasteen ”ajamista” kovemmilla gaineilla pitää kokeilla seuraavan kerran, nyt meni aika vähäisillä gaineilla. Muutenkin ekan testin ollessa kyseessä kaikenlainen testailu ja virittely jäi vähän vähemmälle. TONEX:in mallinnusvaiheessa ei ollut mahdollista ottaa talteen kahden mikin erillisiä soundeja, vaan mikkien välisen suhteen voi valita ennen mallinnuksen aloittamista. Jälkikäteen ei siis mahdollista säädellä mikkien tasoja, joten testiajossa pelkkä Neumannin signaali käytössä (ero oli niin selkeä).
Testipenkissä DI-signaali vedettynä kahden eri todellisuuden läpi:
- reamp-meiningillä Voxin, Neumannin ja GAP Pre73:n kautta
- mallinnettu sama signaaliketju TONEX:issa
Pitää olla aika hyvät kuuntelukamat että huomaa tuon pienen eron, ja sekin on semmoinen että biisikontekstissa aika äärimmäisen hankala erottaa. Aika uskomatonta!